Hydrocleys nymphoides problemen


Apistogram

Well-known member
Lid geworden
23 november 2015
Berichten
88
Locatie
zwolle
In mijn aquarium heb ik twee Hydrocleys nymphoides staan. Ik heb ze nu ongeveer 5 maand staan en één groeit goed, de ander niet zo. Ik heb aan het begin en twee maand geleden kleibollen toegevoegd en ik voeg wekelijks all-in-one aquriumbemesting toe. Ik heb ook de standaard juwel led-lampen op de bak.
Toch worden de bladeren geel/bruin en zijn ze misvormd. Heeft iemand een idee waar het aan ligt?
Ik heb verder alleen maar planten in de bak staan die ''verwaarloosbaar'' zijn, dus een co2-systeem aanschaffen speciaal voor de lelies vind ik zonde.

Foto's zeggen natuurlijk meer:)

IMG_20200526_101503.jpg
IMG_20200526_101510.jpg

IMG_20200526_101528.jpg
IMG_20200526_101535.jpg
IMG_20200526_101539.jpg
 
Ik denk toch een voedingstekort. Weet je je waterwaarden?
 
Daar de ene plant het wel goed doet en de ander niet kan een licht probleem wezen, maar soms wil een plant het gewoon niet doen, mogelijk heeft deze een slechte start en komt het nog goed.
 
De plant is bodemvoedsel nodig! Kleibolletjes, eventueel met lateriet. Kan je ook zelf maken, kijk daarvoor eens op aquariumbemesting.nl. De plant gedijt overigens het best op zacht zuur water.
 
Welkom in de club van slecht doende HN.
CO2 heb ik erop maar dat alleen is niet genoeg.
Licht heb ik ook genoeg.
Water is zacht en zuur.
Ik voeg kaliumnitraat en basis vloeibaar toe zonder fosfaat.

Ik heb lateriet in bestelling om dat in kleibolletjes te doen. Eens zien wat dat verbeterd.
 
Als ik naar je foto's kijk en dan even specifiek naar de HN, dan denk ik dat ik zie dat

1. de plant CO2 tekort heeft. Ik zeg niet dat ze het zonder niet doen, maar met gedijen ze echt een stuk beter.
2. de plant maakt niet drijf bladeren aan (lang en smal), dit wijst op weinig licht (bij meer licht krijgt de plant bonte bladeren)
3. de plant staat redelijk diep, daar houden ze niet van

Verder weet ik niet of je Easy Carbo gebruikt, maar hier kunnen ze slecht tegen, is mijn persoonlijke ervaring.

Weet je verder waarden als

Temperatuur
PH
GH
KH
NO3
PO4
geleidbaarheid

Bij mij is het net onkruid, zo hard gaat het. Ik zet de stekken op stukken bodem om groot te worden waar nauwelijks voeding in de bodem zit, en ook daar schieten ze de lucht in. Verder volg ik de EI, dus heb naast voeding in de bodem ook het nodige in de waterkolom zitten.

Ik zou beginnen met de planten wat hoger te zetten en eens naar de diverse waarden te kijken

IMG_20200526_114903.jpg
IMG_20200526_115655.jpg
 
Dank voor de reacties.

Mijn waterwaardes zijn:
Temperatuur = 23 graden
PH = 6,8
GH = 3
KH = 6
NO3 = 10
NO2 = 0>0,5
PO4 heb ik geen test voor

GH is volgens mij een beetje aan de lage kant maar verder wijkt het niet echt af.

Ik zal er eerst maar eens een paar extra kleibolletjes bijstoppen en ik zal wat drijfplanten weghalen zodat er meer ligt bij de planten komt.

Als ik naar je foto's kijk en dan even specifiek naar de HN, dan denk ik dat ik zie dat

1. de plant CO2 tekort heeft. Ik zeg niet dat ze het zonder niet doen, maar met gedijen ze echt een stuk beter.
2. de plant maakt niet drijf bladeren aan (lang en smal), dit wijst op weinig licht (bij meer licht krijgt de plant bonte bladeren)
3. de plant staat redelijk diep, daar houden ze niet van

Verder weet ik niet of je Easy Carbo gebruikt, maar hier kunnen ze slecht tegen, is mijn persoonlijke ervaring.

Weet je verder waarden als

Temperatuur
PH
GH
KH
NO3
PO4
geleidbaarheid

Bij mij is het net onkruid, zo hard gaat het. Ik zet de stekken op stukken bodem om groot te worden waar nauwelijks voeding in de bodem zit, en ook daar schieten ze de lucht in. Verder volg ik de EI, dus heb naast voeding in de bodem ook het nodige in de waterkolom zitten.

Ik zou beginnen met de planten wat hoger te zetten en eens naar de diverse waarden te kijken

Bekijk bijlage 299491 Bekijk bijlage 299492
Wat bedoel je precies met plant naar het licht toe brengen? Ik kan namelijk niet zomaar de bodem 10 cm omhoog brengen:)
 
Dank voor de reacties.

Mijn waterwaardes zijn:
Temperatuur = 23 graden
PH = 6,8
GH = 3
KH = 6
NO3 = 10
NO2 = 0>0,5
PO4 heb ik geen test voor

GH is volgens mij een beetje aan de lage kant maar verder wijkt het niet echt af.

Ik zal er eerst maar eens een paar extra kleibolletjes bijstoppen en ik zal wat drijfplanten weghalen zodat er meer ligt bij de planten komt.


Wat bedoel je precies met plant naar het licht toe brengen? Ik kan namelijk niet zomaar de bodem 10 cm omhoog brengen:)

Uhm dat heb ik toch niet gezegd? Maar minder diep planten, dus met de kroon boven de bodem
 
Bij mij gingen ze altijd goed op kleibollen met extra lateriet en high power LED. Voeding en voldoende licht dus.

Als ze gaan, is het net onkruid.
 

Terug
Bovenaan